Bagaimana menulis untuk Pembaca dan Google

Ad Blocker Dikesan

Laman web kami dimungkinkan dengan memaparkan iklan dalam talian kepada pelawat kami. Sila pertimbangkan untuk menyokong kami dengan menyahaktifkan Ad Blocker anda.

Bagaimana menulis untuk Pembaca dan Google ? Salah satu cabaran yang dihadapi Blogger ialah menulis konten yang teroptimasi untuk enjin carian dan menarik minat orang untuk membaca. Jika kita mahu membina pembaca blog kita, kita mesti bijak dalam menulis konten kita.

Tapi, jika anda tertanya-tanya, apa rutin terbaik untuk menulis konten blog, jawaban saya ialah menulis untuk pembaca, dan bukan untuk enjin carian. Dalam menulis konten untuk pembaca, kita mesti mencapai 2 matlamat;

  1. Menyelesaikan Masalah Spesifik
  2. Menarik perhatian pembaca
Bagaimana menulis untuk Pembaca dan Google
Gambar Pembaca oleh Gerd Altmann

Bagaimana kita mencapai 2 matlamat ini? Adakah anda berfikir sukar untuk melakukan ini sendirian? Jangan risau, saya akan mengongsikan kepada anda secara ringkas apa yang saya belajar dari Neil Patel hari ini.

Rutin SEO untuk Google

Kita boleh mencapai 2 matlamat di atas dengan sentiasa mengamalkan rutin SEO ketika menulis konten. Tidak kiralah kita menulis konten pendek atau panjang, SEO tetap harus ada, dan ini akan membantu artikel kita teroptimasi di enjin carian. Ada 5 aspek SEO yang kita perlu penuhi jika kita ingin konten kita teroptimasi di Google;

  1. Headline
  2. SubHeading
  3. Meta Deskripsi
  4. Link Dalaman dan Luaran
  5. Gambar

Mencari Masalah Pembaca

Sekarang, bagaimana mencari masalah pembaca kemudian menyelesaikannya? Untuk melakukan ini, kita mesti mencari apa ayat atau perkataan yang digunakan oleh pembaca apabila ingin menyelesaikan sesuatu masalah. Untuk melakukan ini, kita boleh menggunakan Google Trends untuk mencari perkataan trending di Google 4 Jam yang lalu.

Menarik Perhatian Pembaca

Selepas mencari masalah dan penyelesaian, tiba masanya untuk menarik perhatian pembaca. Ada beberapa cara untuk menarik perhatian pembaca;

  1. Menggunakan Gambar
  2. Info Terbaru tentang sesuatu topik
  3. Menggunakan Soalan?
  4. Menggunakan Masa
  5. Menggunakan Wang

Kesimpulan

Menulis untuk Pembaca dan Google adalah mudah bila kita dapat memenuhi titik-titik penting bagi pembaca. Kerja kita sebagai penulis ialah menyambungkan titik-titik tersebut menggunakan jalan cerita yang unik dan menarik. Semoga bermanfaat.

Dikemaskini pada 27 Mei 2021